
Transport drogowy jest najpopularniejszym środkiem transportu.
Transport drogowy towarów
Rzadko kiedy firma dostarczająca towary obywa się bez usług firm logistycznych. Transport drogowy jest bardzo ważny w systemie logistycznym każdej firmy. Ciężarówki lekkie i ciężkie, duże ciągniki z przyczepami i naczepami, są wykorzystywane w prawie wszystkich operacjach logistycznych. Transport drogowy wykorzystywany jest głównie do przewożenia stosunkowo niewielkich ładunków na krótkich dystansach, średnia odległość takiego transportu to ok. 500 km. Duży wpływ na to ma stosunkowo wysoki koszt takiej logistyki oraz niewielka pojemność pojazdu na ładunek.
Szybka dostawa
Jedną z najważniejszych zalet transportu samochodowego jest stosunkowo szybka dostawa „od drzwi do drzwi”, podczas korzystania z takiej logistyki rzadko kiedy ładunek jest przeładowany lub opóźniony w dostawie. Ponieważ transport drogowy jest zwrotny, może poruszać się niezależnie od innych pojazdów. Z drugiej strony duże korki, roboty drogowe itp. mogą dostosować trasę lub czas dostawy. Dodatkowo cieszy także logistyka transportu drogowego i mobilizacja samochodów – potrafią szybko reagować na zmiany i konkurować z innymi pojazdami. Z drugiej strony transport towarów wiąże się ze stosunkowo wysokimi kosztami w porównaniu z cenami transportu kolejowego i morskiego. Aby go zmniejszyć, konieczne jest zwiększenie stopnia wykorzystania, objętości ładunku i prędkości handlowej.
Zalety transportu drogowego
Transport drogowy towarów jest bardzo elastyczny, istnieje możliwość przewożenia produktów o bardzo różnych rozmiarach i wadze z punktu do punktu w jednym rodzaju transportu, począwszy od odbioru towaru od nadawcy i przybycia na miejsce. Ładunki mogą być transportowane różnymi drogami, a nawet po tych nieutwardzonych, podczas gdy transport kolejowy lub wodny śródlądowy zależy od długości trasy. O manewrowości transportu drogowego decyduje dobrze rozwinięta sieć drogowa nie tylko w Europie, ale i na świecie. Transport ten charakteryzuje się dużą prędkością i niskim ryzykiem transportu, a ciężarówki są zwykle zaprojektowane do obsługi pewnego małego regionu, więc ładunek jest dostarczany dość szybko.
Wady transportu drogowego
Z drugiej strony logistyka transportu drogowego również ma różne wady. W szczególności zatłoczenie miast powoduje, że samochody stają się powolnym i nieefektywnym pojazdem, a transport drogowy jest bardziej zanieczyszczający niż pociągi i statki. Takie samochody ciężarowe wykorzystują kurczące się zasoby ropy w sposób nieekonomiczny, co jest bardzo ważne, ponieważ połowa produktów naftowych zużywanych w krajach Unii Europejskiej trafia do transportu. Nieplanowane przyjazdy samochodów mogą odwrócić uwagę pracowników od innych prac załadunkowych – w końcu samochód i kierowca nie mogą czekać, bo ładunek trzeba pilnie rozładować. Nie można przewozić wielu przesyłek do różnych odbiorców jednocześnie, możliwe są także błędy w dostawie towaru do odbiorcy, aby tego uniknąć, należy zwrócić szczególną uwagę na oznakowanie ładunku i stosowanie kodów kreskowych. Logistyka drogowa jest dość kosztowna, ponieważ klienci płacą za przebieg samochodu, niezależnie od objętości transportu i bez oceny wagi i jakości przewożonego ładunku. W porównaniu z pociągami czy transportem wodnym, gdy ciężarówki są w trakcje rozładowywania, pozostawione bez opieki mogą zostać skradzione. Pomimo wszystkich wymienionych powyżej niedociągnięć, logistyka transportu drogowego dominuje w wielu krajach Europy. Ten rodzaj transportu stanowi 85% całości przewozów w krajach Unii Europejskiej. Przyszła rozbudowa sieci drogowej oraz silny nacisk na poprawę infrastruktury transportowej poprawi sytuację transportu i wielkość przewożonych towarów.
Tak więc dzisiaj transport drogowy jest najpopularniejszym środkiem transportu, który od dawna jest liderem w tej dziedzinie. Nośność transportu drogowego jest ogromna i powiązana ze wszystkimi bez wyjątku sektorami gospodarki.